Bezettingsgraad kinderopvang bijhouden? Of meer en eerder meten? ( marketing advies kinderopvang)

In de kinderopvang is het nog weinig gebruikelijk om te meten. Vaak wordt alleen de bezettingsgraad bijgehouden. Maar de bezettingsgraad is te laat….

Eerder signaleren

Er zijn meer gegevens beschikbaar die een beeld geven hoe de organisatie ervoor staat en welke kant het op dreigt te gaan. Door deze gegevens vast te leggen en te analyseren kan je:
• gerichter verbeteren in het werven, houden en langer vasthouden van klanten;
• beter en sneller inspelen op veranderingen.

Welke gegevens zijn interessant?

Ten aanzien van het werven van klanten kunnen de volgende gegevens eenvoudig worden verzameld:
• hoeveel potentiële klanten hebben contact opgenomen?
• waar kennen ze de organisatie van?
• aantal rondleidingen
• aantal afhakers (met reden)
• aantal inschrijvingen (onderverdeeld in kinderen van bestaande klanten en nieuwe kinderen)
• aantal gestarte kinderen (onderverdeeld in kinderen van bestaande klanten en nieuwe kinderen)
• vraag potentiële klant hoe zij organisatie beoordeelt op bijvoorbeeld 3 voor u belangrijke waarden
• bijhouden van ontvangen opmerkingen over productaanbod.

Interpretatie van gegevens

Verwerk de gegevens in een overzicht (dashboard) en vergelijk de gegevens met een voorgaande periode of dezelfde periode in het voorgaande jaar. Ook kan geanalyseerd worden op basis van kpi’s (kritieke prestatie indicatoren- key performance indicators) .

Zo krijg je beter zicht op veranderend gedrag, kan je sneller beoordelen of de organisatie nog op koers ligt en waar eventuele knelpunten liggen.

In mijn volgende blog meer over het verzamelen van gegevens o.a. over gedrag van bestaande klanten en gegevens vanuit social media.