Marketingplan kinderopvang: trends deel 1 ( marketing en communicatieadvies )

Een marketingplan voor kinderopvang kan op verschillende niveaus geschreven worden, van een strategisch plan tot een concreet actieplan. Zeker in het strategische marketingplan voor kinderopvang is het belangrijk om stil te staan bij huidige trends in de maatschappij en wat dat voor kinderopvang betekent. In dit 1e deel: ‘mens als mens’, snelheid van veranderingen, transparantie en context.

Mens als mens

De behoefte om als mens te worden behandeld neemt steeds meer toe: ‘aandacht is het nieuwe zwarte goud’. Mensen nemen zelf de leiding maar worden wel graag gezien en geholpen. Zij raken nog meer gewend om alles te vergelijken, bij voorkeur met minder moeite en in minder tijd. (Nog) niet relevante informatie doet snel afhaken. Er is behoefte aan “wat ons soort mensen” ervan vinden. Bij voorkeur vernemen zij meningen van hun directe omgeving maar ook meningen van onbekenden worden in het vergelijk meegenomen.

Snelheid en verandering

Nieuwe technieken volgen elkaar snel op en raken ook steeds sneller ‘ingeburgerd’.
De opvang van kinderen is een traditionele dienst die gebaseerd is op menselijk contact en lokaal wordt aangeboden/afgenomen. De dienst zelf is niet onderhevig aan snelle veranderingen. Wel heeft het grote invloed op de communicatie die mensen rondom de dienst verwachten. Zeker tijdens de ‘aankoop’ ervan. Hoe de (aanstaande) ouder zoekt (en straks wellicht niet meer zoekt maar door bedrijven gevonden wordt) is veranderd en ze verwacht snelle respons.

Transparantie en context

De potentiële klant ziet online snel wie welke dienst met welke kenmerken aanbiedt.
Dat vraagt kinderopvangorganisaties:

  • zich er bewust van te zijn/worden waar ze voor staan
  •  een heldere presentatie te geven van hun toegevoegde waarde
  • communicatie gefaseerd aan te bieden passend bij de customer journey.  De content moet passen bij de behoefte van de consument  op dat moment. Voor een zwangere vrouw is dat meestal anders dan voor bestaande klanten die al een kind hebben.

Alhoewel mediaconsumptie verandert, blijkt uit mijn interviews dat deze vrouwen tijdens hun zwangerschap online zochten via Google en websites. Zij gebruikten geen andere social media (of waren zich daar niet bewust van?).